ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ

Περί της Ποντιακής στην Τουρκία

Κι από το 1800 που ο Isazade Haci Salih Efendi με το παροιμιώδες τρίπτυχο «Προσοχή στα ζώα, Προσοχή στο γείτονά σου, Προσοχή στους Άπιστους» θέτει την απαγόρευση της ποντιακής διαλέκτου σε καθαρά θρησκευτική βάση, στον Ziya Gökalp και στον εξοβελισμό της Οθωμανικής γλώσσας και της Αραβικής γραφής υπό το πρίσμα της θεώρησης του Οθωμανικού Πολιτισμού ως συνέχειας του Ρωμαίικου, με αποτέλεσμα την αποκοπή από την εξαιρετικά πλούσια Οθωμανική και Ισλαμική γραμματεία. Τελικά ποιος είναι ο εχθρός; Ο άπιστος ή ο Ρωμιός; Και σήμερα που και τα δυο αυτά στοιχεία έχουν πλήρως εξαλειφθεί από την περιοχή, τι εμποδίζει τη διάσωση αυτής της διαλέκτου; Μήπως ο «εχθρός» τελικά είναι η Μνήμη;

Λένα Σαββίδου



Thalassa Karadeniz

Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012

Καράπουρουν

(Προσφυγικοί καημοί. Βούλα Παπαϊωάννου)

Θάλασσα , Μαύρη Θάλασσα, μη γίνεσαι θερίον
‘ς σην Ελλάδαν αχπάσκουμες, χαμέλυνον ολίγον.
Τζόλ’ κι έρημον Καράπουρον, τριγύλ’ τριγύλ’ ταφία
Ανοίξτε και τερέστ’ ατά, όλα Γαρσί παιδιά
Σην Ελλάδαν πα έρθαμε ση Θράκης το χαβάσι
Το τζόλ και το Καράπουρούν έφαεν και ν’ εμάς –ι.
Σην Ελλάδα πα έρθαμε και σα ζεστά τα μήνας
Ενέσπαλαμ’ το βούτορον κι εμάθαμ’ τα κινίνας.

Κωνσταντίνος Φωτιάδης- Μνήμη μου σε λένε Πόντο
«Το Ποντιακό τραγούδι στη
διαμόρφωση της ιστορικής μνήμης»

Ανάρτηση:Thalassa Karadeniz

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου